|يکشنبه 2 دي 1403
 منوی اصلی
 
 مقالات جامعه
کلمه کلیدی
:
از
calendar
تا
calendar
جستجو

غلامرضا عابدینی

مردی ایستاده بر آرمان هایش

مردی ایستاده بر آرمان هایش در این روزهای سخت کرونایی دائم در حال شنیدن مرگ هموطنان عزیزمان هستیم ،فوت دکتر فریبرز رئیس دانا نیز یکی از این اخبار تلخ میباشد .وی انسانی صادق و صریح الهجه در گفتار ،کردار و اندیشه بود ....او هرگز عقایدش را پنهان نکرد و ا نها را صادقانه از منظر علمی ارائه و تحلیل می کرد .
سه شنبه 5 فروردين 1399

محمد فاضلي

قوت‌هاي جامعه ايراني در برابر کرونا

قوت‌هاي جامعه ايراني در برابر کرونا ميليون‌ها ايراني آزموده‌شده در سال‌هاي تلخ تحريم و فشار اقتصادي، بسيار عقلاني و اخلاقي عمل کرده‌اند و بسيار آرام‌تر از مردمان کشورهاي توسعه‌يافته، در مقابل خطرات ناشي از کرونا، فروشگاه‌ها را غارت نکرده‌اند و عملاً به جلوگيري از تعميق بحران کمک کرده‌اند.
يکشنبه 25 اسفند 1398

دکتر مینو امیر قاسمی

جهاني شـدن و زبان مادري

جهاني شـدن و زبان مادري اي بسا دو ترک چون بيگانگان­         اي بسـا رومـي و تـرک هـمزبان
يکشنبه 14 مهر 1398

دکتر مینو امیرقاسمی

تحليل جامعه­ شناختي اسطوره­ي آفرينش در اساطير ايران

تحليل جامعه­ شناختي اسطوره­ي آفرينش در اساطير ايران سطوره نه به معناي داستاني واقعي با ابعادي غيرواقعي و فوق­بشري، و نه به معناي کوششي ابتدايي براي تبيين جهان آفرينش؛ بلکه تجلي­گاه انديشه­ي بشر و شکلي از شناخت وي از جهان، در دوره­اي خاص از تاريخ انديشه او است. چونان ارابه­ا­ي عظيم، ارجمند و گرانقدر است که نه تنها شيوه­ي تفکر و تعمق زرين بشر را نسبت به جهان، به دنبال خود مي­کشد، بلکه حامل شيوه زندگي مادي و زميني او نيز مي­باشد.
يکشنبه 14 مهر 1398

مینو امیر قاسمی

جشن‌ها و اعياد در تاریخ بیهقی

جشن‌ها و اعياد در تاریخ بیهقی بيهقي بارها به برگزاري جشن‌هاي ملي و اعياد مذهبي اشاره مي‌كند. هر چند شرح دقيق و جزييات اين جشن‌ها تماماً بازگو نمي‌شود؛ ولي تاكيد و بيان مفصل‌تر بيهقي درباره بعضي از آنها نشان مي‌دهد كه كدام يك از اين اعياد و جشن‌ها از اهيمت بيشتري برخوردار بوده است. آنچه در تمامي جشن‌ها و اعياد ملي و مذهبي مشترك است آمدن بزرگان و سركردگان براي تبريك به امير است و پس از اين باردادن ويژه‌ي عيد و جشن، خواني گسترده مي‌شود كه در تمامي آنها بيهقي تأكيد برخوردن شراب دارد. از خوراك‌ها و غذاها و ساير مأكولات به ندرت سخن پيش آمده است ولي محور اصلي پذيرايي امير چه در اعياد مذهبي و چه در ساير جشن‌ها دادن شراب به مقدار فراوان است.
شنبه 1 تير 1398

مینو امیر قاسمی

بررسي نظام فکري ـ سياسي جامعه­ ي ايران - براساس کهن­ الگويي اساطيري (جم)

بررسي نظام فکري ـ سياسي جامعه­ ي ايران - براساس کهن­ الگويي اساطيري (جم) جم (= جمشيد) به عنوان نخستين پادشاه روي زمين و سرزمين او در دوران طلايي خود در انديشه­ي ايران باستان, حکم بر تکرار کهن ـ الگوي پادشاهي در تاريخ ايران مي­دهد. ويژگي­هاي جم که انتصابش به شاهي از سوي خود اهورامزدا صورت مي­گيرد, به جهت آسماني بودنش قدسي و غيرقابل تغيير است. اعتلا و کمال سرزمين, وابسته به وجود شخص شاه است. شاهِ نيک سرزمين نيک دارد و اگر شاه به هر دليل فرَه­ي خود را از دست بدهد, سرزمينش نيز همراه با خود او محکوم به سقوط و اضمحلال يا فنا است.
شنبه 1 تير 1398

مينو اميرقاسمی

زردی من از تو                  سرخی تو از من

زردی من از تو                  سرخی تو از من يکي از بزرگ­ترين آرزوها و نيازها، يکي از عالي­ترين قدرت­ها و شريف­ترين اعمال انسان، مقوله­ي تغيير و اقدام به آن است. انسان هميشه خواسته است و مي­خواهد آنچه را که زماني طولاني بر سر آن درنگ کرده است، يا مطلوب او نيست تغيير دهد و کسي که بتواند اين عمل شريف را هر چه بهتر و قوي­تر انجام دهد، از قدرت و اقتدار عظيم برخوردار خواهد بود.
شنبه 1 تير 1398

ناصر فکوهی

شهر و حاشیه هایش

شهر و حاشیه هایش شهر از قدیمی ترین ایام در جوامع انسانی نمادی از رفاه، فراوانی، ثروت،آزادی، اربابی و شادی در برابر  احتیاج، کمبود، ثروت، اسارت، بردگی و اندوه روستاها بوده است.
شنبه 1 تير 1398

پایِ زندگیِ گلستانی‌ها آبله زده است، آن‌ها چشم انتظار مرهم‌اند

زندگی آبله پا

زندگی آبله پا گلستانی‌ها هم هر روز دربارة چرایی و چگونگی زندگی حرف می‌زنند و خودآگاه و ناخودآگاه در آن می‌اندیشند. شاید همة تلاش‌های فکری و عملی گلستانی‌ها و ما، در پاسخ به همین سوال ساده باشد؛ «کی پس زندگی خواهیم کرد یا کی زندگی کرده ایم؟»
شنبه 1 تير 1398

ناصر فکوهی

نقد و نقدپذیری در جامعه علمی ما

نقد و نقدپذیری در جامعه علمی ما اگر روابط مرید مرادی را به چیزی تعبیر کنیم که در همه جای دنیا در قالب روابط «استاد و شاگردی»، ابدا مشکلی در آن نمی‌بینم. اما اگر این روابط از نوع سلسله مراتب‌های طردکننده، استبداد‌منشانه و کوته‌بینانه باشند با مشکل روبرو می‌شویم. زیرا مرید در همان حال که نمی‌خواهد کوچک‌ترین مشکلی در مراد خود ببیند، با یک اشاره مراد می‌تواند به هر کسی حمله کند و در این‌جا آنچه کمترین اهمیت را دارد عقل و قابلیت‌های تحلیلی نقد‌کننده و نقد‌شونده است.  
شنبه 1 تير 1398